ازدواج ساندویچی چیست؟ (گزیده صحبت های دکتر ابراهیم فیاض در نشست ازدواج سفید)
ابراهیم فیاض متولد سال ۱۳۴۲ در کازرون، پژوهشگر ایرانی حوزه جامعه شناسی و انسان شناسی و دانشیار گروه مردم شناسی دانشگاه تهران است که مدرک کارشناسی را در رشته پژوهشگری از دانشگاه تهران (۱۳۷۲)، کارشناسی ارشد را در رشته مردمشناسی از همین دانشگاه (۱۳۷۴) و دکتری را در رشته فلسفه از آلمان (۱۳۸۱) گرفته است. ابراهیم فیاض ۸ آبان ماه ۱۳۹۶ در نشست ازدواج سفید در دانشگاه تهران اشاره به افزوده شدن نا امنی های اجتماعی و محور شدن اقتصاد در جامعه کرده و خطر روابط جنسی در خیابان و … را داد و آن را ازدواج ساندویچی نامید! ابراهیم فیاض در این نشست گفت : آموزش ما ضعیف است، آموزش فلسفه و علوم انسانی میخواهد که در اقتصاد نیست!. وی با تاکید بر این که حداقل در ازدواج سفید شاید روزی ازدواج واقعی اتفاق بیفتد اما وقتی خبری از ازدواج نباشد و فقط رابطه به رابطه جنسی سر خیابان ختم شود چه باید کرد؟!
فیلم کامل دغدغههای اجتماعی ابراهیم فیاض در مورد ازدواج سفید و ازدواج ساندویچی
ازدواج ساندویچی در کمین ایرانیان
دست یه دست شدن صحبت های ابراهیم فیاض در شبکههای اجتماعی
دو سه روزی است کلیپ صحبت های ابراهیم فیاض که بخشی از نشستی درباره ازدواج سفید در کانون اندیشه جوان است، با احتساب اینکه خط قرمزی نمیماند که ابراهیم فیاض از آن عبور نکرده باشد و کاملا بی پرده در مورد مسائل اجتماعی روز و دغدغه هایش سخن گفته است در شبکه های اجتماعی دست یه دست می شود. ابراهیم فیاض چند سال پیش هم درباره انقلاب جنسی در ایران صحبتهایی داشت که مورد توجه بسیاری از رسانهها قرار گرفت. در مهرماه ۱۳۹۱، خبرگزاریها اظهاراتی از ابراهیم فیاض نقل کردند مبنی بر آنکه «امروزه شاهد رواج ازدواجهای موقتی هستیم که بدون خواندن صیغه صورت میگیرد و در واقع اینها دوست دختر، دوست پسرانی هستند که دوستی آنها به بهانه ازدواج انجام میگیرد. طبق فتاوایی مثل فتوای حضرت امام خمینی این افراد عملاً زن و شوهر هستند، چون قصد و نیت ازدواج در آنها وجود دارد، ولو این که صیغه محرمیت بین آنها خوانده نشده باشد. دختر و پسری که با هم غذا بخورند با هم محرم میشوند، یعنی اگر پسری، دختری را به خوردن ساندویچ یا آبمیوه دعوت کند، با هم محرم میشوند.» پخش اخبار مربوط به این اظهارات واکنشهایی برانگیخت. فیاض چند روز بعد در گفتگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت که حرفهایش تحریف شده است و سخنش ناظر به قصد و آهنگی است که دختر و پسر با وجود تمام شرایط ازدواج دارند و به وجه ازدواج با هم هستند، اگر چه صیغه موقت مثلاً به زبان جاری نشود، میتوان گفت که به هم محرم هستند.
حال با گذشت حدود ۵ سال از آن ماجرا فیاض در جلسه ای در مورد ازدواج سفید گفته است: «الان این ازدواج سفید بحرانی است که قشر متوسط دارد ایجاد میکند، بعد از آن ازدواج ساندویچی است، یعنی رابطه جنسی ساندویچی. در ازدواج سفید طرفین چندمدت با هم هستند اما اگر قرار شد رابطه … سر خیابان انجام شود و ازدواج ساندویچی باشد، چه کسی میخواهد آنها را بگیرد؟ چند نفر را میخواهند بگیرند؟ چند نفر را میخواهند اعدام کنند؟ حالا دیگر خانواده گران شده است چون سرمایهداری همه اینها را گران میکند، فقط اشراف میتوانند در دوره سرمایهداری ازدواج کنند. هنوز هم شما ببینید که در محور قدرت چه خبر است، بحثهای آقایان در محور قدرت چیست و بحثهای مردم چیست؟ من دقیقاً یادم است. شاه، زمانی بدبخت شد که آمد تلویزیون و گفت دقیقاً ۱۰۰ سال از غرب عقب هستیم و باید در ۱۰ سال جبرانش کنیم و شعار دروازه بزرگ تمدن را داد و یکهو، کله شد. آنقدر سرعت مدرنیسم را بالا آورد که خودش هم در آن نابود شد. موقعی که مبنا این شد که با سرعت تمام جلو برویم، جامعه را جای خانواده مینشانید. موقعی که قرار شد جامعه را جای خانواده بگذارید تا پیشرفت را ایجاد کنید، اقتصاد موتور محرکه جامعه میشود. جامعهشناسی باید خفه شود، علوم اجتماعی باید خفه شود، که خفهاش هم کردند، جای ما روانشناسی نشاندند با عرفان هم قاطیاش کردند. الآن نتیجهاش چه شد؟ الآن شده یک محافظهکاری اجتماعی و کسی بحث اجتماعی نمیکند. کو عدالت؟ سخنرانانی همه در بحث انقلاب مانند شریعتی و بقیه، همهاش بحث عدالت بود و چه شد یکهو تبدیل شد به رستگاری شخص و همهاش در خواب و در بیداری و کی خواب دیده است کاکو؟ مملکت همهاش شد عرفان، هیچکس روی زمین نبود، همه در آسمانها رفتند.
با این روانشناسی به اضافه عرفان یک اشرافیتی شکل گرفت. علوم انسانی که مبنایش بر عقلانیت و دین عقلانی بود را گذاشتند کنار، یک حرکتی شروع شد و قشر متوسط حرکتی را شروع کرد. یعنی در نتیجه اقتصادی بازسازی آقایان، قشر متوسط شروع کرد به اعتراض جمعیاش، اما قشر پایین چه؟ با تجاوز، آتنا، اهورا و مرتب دارد میآید دیگر و میبینید که چه خبر است، یعنی ناامنی اجتماعی تا کجا آمده است. اگر محور اقتصاد باشد، بدون جامعه، نتیجهاش این میشود. اگر نتوانیم پارادایم عقلانیت و عدالت را در جامعه با هم قاطی کنیم، جامعه ما حتماً با بحران روبهرو خواهد شد، آثارش هم آشکار شده است و مقدمهاش این تجاوزهای قشر پایین است. ما در حال حاضر نظام آموزشی با این تکنولوژی فعلی نداریم که بچهها یاد بگیرند چه کار کنند. یعنی نظام آموزشی ما یا سانسور میکند یا میگوید از آن بگذر. آموزش اصل کار است. آموزش همگانی میخواهیم و آموزش تخصصی. آموزش همگانی که امروز در صداوسیما وجود ندارد، وزارت ارشادش ندارد، وزارت مخابراتش ندارد… هیچکدامشان ندارند. آموزش تخصصیاش هم که در دانشگاه است اجازه نمیدهند. بگذارند کار کنیم همه اینها درست میشود. اگر راست میگوییم و میخواهیم از جهل نجات پیدا کنیم، باید مردم را از جهل نجات داد، همه مسائل با آموزش حل میشود؛ آموزش، فلسفه میخواهد، علوم انسانی میخواهد، که اینها هم خبری ازشان نیست.»
در موج باز بخوانیم:
- ازدواج سفید چیست؟
- مطالبی در مورد شب اول ازدواج
- چند اشتباه در رابطه جنسی
- واژینیسموس چیست؟
- کیست تخمدان چیست؟
- لابیاپلاستی چیست؟
- تامپون چیست؟
- تقویت ارتباط عاطفی همسران (زناشویی)
- شایعه ازدواج همایون شجریان و سحر دولتشاهی
1 دیدگاه
سید محمد رضا یی
با توجه به گسترش سرسام آور فساد و فحشا و خیانت زناشویی و طلاق و اعتیاد به مواد مخدر و الکل و سرگشتگی هویتی و بیماری های روحی و روانی و تجاوز جنسی و فروپاشی اخلاقی جامعه بهتر است که یک وزارتخانه کوچک و چابک با نام وزارت سلامت رفتاری و مقابله با آسیبهای اجتماعی تاسیس شود.