واکنش سعید روستایی به میرسلیم
سعید روستایی کارگردان فیلم ابد و یک روز پس از پخش مناظره دوم کاندیداهای ریاست جمهوری از تلویزیون ،با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش نسبت به استفاده مصطفی آقامیرسلیم از نام فیلم «ابد و یک روز» انتقاد کرده و آن را بی اخلاقی دانست. روستایی در پستی که در صفحهاش منتشر کرده نوشته است: «چه حالی میشوید اگر سیاستمداری در مناظره انتخاباتی از نام شما بهرهبرداری سیاسی کند؟ چه حالی میشوید اگر ببنید کسانی از نام شما تیر میسازند و بهسوی دولتی پرتاب میکنند که بر مبنای اصل مدارا، فضا را برای فیلمسازی جوانان فراهم کرده است؟ چه کسی به سیاستمداران اجازه داده که نام اهل هنر را بیمحابا بر زبان بیاورند؟ آنان که هنرمندان را از اظهارنظر در مسائل سیاسی تحذیر میدهند، ببینند که چطور سیاستپیشهگان پای در گلیم اهل هنر میکنند؟ وعده بیضمان را به فتیله تزویر روشن میکنند و آتش به خرمن دولتی میاندازند که آوار هشت ساله قباحت را به نیروی تدبیر از سرمان برداشته. بار دیگر «تکرار میکنم» که امروز نه به دلایل صنفی و شغلی و نه به شوق گرفتن مجوز و پروانهای. بل بنا بر «مصلحت عمومی» رأی خود را به نام حسن روحانی به صندوق میاندازم.»
سعید روستایی کارگردان و فیلمنامهنویس جوان ایران ، متولد سال ۱۳۶۸ در تهران، دارای مدرک کارشناسی سینما از دانشگاه سوره است. روستایی برای ساخت فیلم ابد و یک روز که اولین کار وی بود، مورد توجه عموم و عدهٔ زیادی از منتقدین قرار گرفت، وی با اولین فیلم خود توانست تمامی جوایز کارگردانی و فیلمنامه را از کلیه جشنوارههای معتبر داخلی کسب کند که این تعداد جوایز برای یک کارگردان در تاریخ سینمای ایران بیسابقه است و یک رکورد محسوب میشود حال چه برسد به یک جوان تازه کار در اولین تجربه کاری خویش.
جوایز دریافتی در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر:
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن : پریناز ایزدیار
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد : نوید محمد زاده
سیمرغ بلورین بهترین کارگردان و نویسنده و بهترین فیلم : فیلم ابد و یک روز
ظهور سعید روستایی!
روستایی پیش از فیلم ابد و یک روز، چند فیلم کوتاه را کارگردانی کرد از دید منتقدان فیلمهای خوش ساختی بودند که نشانههایی از نبوغ و خلاقیت این جوان با استعداد را داشتند و میشد پیشبینی کرد بزودی دست به کارگردانی فیلم بلندی بزند. «مراسم»، «شنبه» و «خیابان خیلی خلوت» از جمله فیلم های کوتاه به کارگردانی سعید روستایی هستند. خیابان خیلی خلوت درباره یک موقعیت و تصادف بود که پای پلیس راهنمایی و رانندگی و بستگان طرفین را به ماجرا باز میکند. هرچند این فیلم، ظرفیت داشت فصلی از یک فیلم بلند سینمایی باشد، اما به دلیل پرداخت درست جزئیات و اجرای باورپذیر و کارگردانی ماهرانه، تماشاگر را تا پایان فیلم نگه میداشت. هوتن شکیبا، لیندا کیانی، علیرضا استادی و سعید چنگیزیان، بازیگران آن فیلم نیمه بلند بودند و البته یکی از نقشهای مهم و جالب فیلم را هم نوید محمدزاده بازی میکرد. همان کسی که روستایی در ابد و یک روز هم سراغ او میرود و نقش برادر کوچک و معتاد به شیشه یک خانواده فقیر و جنوب شهری را به او میسپارد. محمدزاده همبه شایستگی جواب این اعتماد را داد و با نبوغ و بازی فوق العاده خود، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را به دست آورد.
چند نظر در مورد ابد و یک روز
مسعود فراستی: «ابد و یک روز» بدترین و خطرناکترین فیلم جشنواره فجر بود. این فیلم از نظر هنری هیچ جایگاهی ندارد، چرا که سیاهی در آن موج میزند. اما از نظر و نگاه سیاسی فیلم قابل توجهی است و در برابر چنین آثاری باید نقد هنری و فرهنگی و تند داشت، نه این که شعار سیاسی داد. اگر این فیلم به جشنوارههای خارجی راه یابد قطعا جوایزی را دریافت خواهد کرد، چرا که نگاه سیاهنمایی و وطنفروشی در آن بهوفور دیده میشود. چون دنیای غرب به فیلمهای ما نگاه هنری ندارد.
رامتین شهبازی: «ابد و یک روز» در فضایی بین ناتورالیسم (طبیعتگرایی) و رئالیسم (واقعگرایی) است؛ از این جهت که جزئیات را رعایت کرده و در اجرا، بازی را به بازیگران میسپارد به فضای ناتورالیسم نزدیک میشود و از طرف دیگر چون بازی و شخصیتها مابهازاهای بیرونی دارند و نزدیک به فضای جامعه هستند، فیلم فضایی رئالیسم دارد.
در موج باز بخوانیم:
- بدل مسی در کلانتری!
- موزیک ویدئو فندک تب دار
- ویشکا آسایش در خندوانه
- بیوگرافی مجید واشقانی
- بیوگرافی شهرزاد کمال زاده
- بیوگرافی کامران تفتی و همسرش