بزرگترین تولید کننده فیلم در جهان کدام کشور است؟
شاید بسیاری از مردم دنیا با دنیای تولیدات فیلم در هالیوود آشنایی کامل داشته باشند اما به راستی بزرگترین تولید کننده فیلم در جهان کدام کشور است؟ آیا هالیوود دنیای سینما را تسخیر کرده و بزرگترین تولید کننده فیلم در جهان است؟ خبر اینگونه نیست. در قرن بیستم، سینمای هند در کنار هالیوود و سینمای چین به جایگاهی جهانی دست پیدا کرد. در پایان سال ۲۰۱۰ گزارش داده شد که از نظر تولید سالیانه، سینمای هند در رتبه اول قرار دارد و پس از آن سینمای نیجریه (نالیوود)، هالیوود و سینمای چین در رتبههای بعدی قرار دارند. صنعت سینمای هند در سال ۲۰۱۱ درآمدی بیش از ۱٫۸۶ میلیارد دلار داشتهاست که پیشبینی شدهاست این رقم تا سال ۲۰۱۶ به ۳ میلیارد دلار برسد. در حقیقت، فناوری پیشرفته راه را برای گذشتن این سینما از هنجارهای معین سینمایی در به دست دادن محصول و تغییر دادن ذائقهٔ مخاطبان، باز کردهاست؛ فیلمهایی بر اساس جلوههای ویژه و داستانهای علمی و ابرقهرمانی مانند Entiran, Ra.one, Eega و Krrish 3، سینمایی پرفروش پدیدآورده است. بر این اساس، سینمای هند بازار بزرگی برای نمایش فیلمهایش در بیش از ۹۰ کشور دنیا یافته است.
هند بزرگ ترین تولید کننده فیلم در جهان است. در سال ۲۰۰۹، هند در مجموع ۲۹۶۱ فیلم سلولوئیدی ساخت که شامل ۱۲۸۸ فیلم بلند شده است. فراهم آمدن امکان سرمایه گذاری خارجی صد درصدی، بازار سینمای هند را برای کمپانی های فیلم سازی بزرگی چون فاکس قرن بیستم، سونی پیکچرز، والت دیزنی پیکچرز و برادران وارنر جذاب کرده است. کمپانی های هندی نیز چون سان پیکچرز، زی، یوتیوی سورش و آدلابز نیز در تولید و توزیع فیلمها مشارکت میکنند. مشوقهای مالیاتی چندگانه نیز بر رونق سهام در هند مؤثر بودهاست. در سال ۲۰۰۳ بیش از ۳۰ کمپانی فیلمسازی در لیست بورس اوراق بهادار ملی هند وجود داشت که حضور تجاری قابلقبولی را نشان میدهد.
کارگردانانی چون ساتیاجیت رای، ریتویک گاتاک، مرینال سن، آدور گوپالکریشان، بودادب داسگوپتا، جی آرویندان، آپارنا سن، شاجی. ان کارون و گیریش کاساروالی سهم قابلتوجهی از سینمای موازی با دیگر سینماهای مطرح را به خود اختصاص داده و تحسین جهانی را برانگیختهاند. فیلمسازان دیگری هم مانند شکهار کاپور، میرا نایر و دیپا ومهتا به موفقیتهایی خارج از سینمای هند دست یافتهاند. دولت هند نیز بازارهای هدفش برای ارسال فیلم را به کشورهایی مانند آمریکا و ژاپن گسترش داده در حالی که صنف تهیهکنندگان فیلمهای داخلی، مأموریتهای مشابهی را در سراسر اروپا پی گرفتهاند؛ در همین راستا سیوانی گانسان و اس. وی زانگا رائو اولین جوایز مهم بینالمللی خود را برای بهترین بازیگری در جشنواره آفریقا-آسیا در قاهره و جشنواره فیلم اندونزی در جاکارتا برای فیلم های ویراپاندیا کاتابومن و نارتانساسالا در سالهای ۱۹۵۹ و ۱۹۶۳ کسب کردند.